March 18–May 22, 2016: La Criée Centre for Contemporary Art, Rennes

In her project The Rhetoric of Tides, Ariane Michel takes an organic, evolving cinematic approach to investigating the role of the artist in the light of Nature’s differing scales and movements.

Last summer Michel curated a venture on the wild coast of Esquibien, in Finistère, Brittany: an invitation to 21 artists to create works on the shoreline, at the frontier between ocean and land.* Exposed to the elements, this exhibition provided her raw material: on the fringe of this public event she brought something like a scientist’s eye to filming the artists as they moved about the landscape, from their arrival on the beach to the completion of their pieces. She then continued her visual recording of the exhibition’s ongoing transformations.

Her video installation at La Criée is a concentrate of the event and its multiple time frames. Those of the artists: their bodies, actions and respiration. Those of the works: fleeting performances, fragile creations soon swept away, and more enduring constructions. But also the time frames of everything making up the setting in space-time contexts other than our own: granite, crabs, lichen, the swell of the sea, and so on – a host of custodians imbuing the place with their varied scales. As is her wont, Ariane Michel made her film by adopting their point of view. From the level of a limpet or a winkle, during the lifespan of a broom leaf, obeying the edginess of egrets or the indifference of stone, she has chosen here to reveal and intensify the vertigo triggered by bringing all these states of being together with what the artists are doing. Thus she takes the viewer on an intuitive sensory journey whose shifting points of view can lead him or her to a change of paradigm, and even of skin.
* The Rhetoric of Tides – vol. 1, 5 July – 30 September 2015, at Esquibien, Brittany, with: Virginie Barré, Julien Bismuth, Michel Blazy, Florence Doléac, Ellie Ga, Dominique Ghesquière, Jacques Julien, Martin Le Chevallier, Natalia Lopez, Dominique Mahut, Louise Hervé & Chloé Maillet, Bruno Peinado, Steven Pennaneac’h, Abraham Poincheval, Hugues Reip, Pascal Rivet, Benjamin Rivière, Éric Thomas, Gurvan Tymen and Jean-Luc Verna.
Curator: Sophie Kaplan
La Rhétorique des marées is coproduced by Ariane Michel, A Perte de Vue and La Criée centre d’art contemporain.

Ariane Michel: artiste et cinéaste, est née en 1973 à Paris, elle vit aujourd’hui à Esquibien (Finistère) et à Paris.

Depuis ses études à L’École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs de Paris et son passage au Pavillon – cellule de recherche au Palais de Tokyo – Ariane Michel crée des œuvres dans lesquelles les techniques narratives du cinéma tiennent une place importante, qu’elles s’inscrivent dans des vidéos, des dispositifs d’installation, de cinéma ou de performance.
Qu’il s’agisse de son projet The Screening – une projection en miroir qui a lieu dans les bois –, de son long-métrage Les Hommes – sorti en salles en France en 2008 –, ou de son aquarium Les Lutétiens – qui organise une rencontre au format cinémascope entre des personnages vivants et un décor fossilisé – ses travaux poursuivent une même recherche : par des dispositifs d’immersion, de projection et de montage, offrir à celui qui les approche une expérience singulière avec l’espace-temps, qui remet en jeu ses échelles de perception.

Ses œuvres ont été présentées au MoCA de Shengdu (2014), au Centre Pompidou (festival Hors Pistes, 2013), à la Fondation Cartier pour l’art contemporain (Soirées Nomades, 2012), au Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2011), à la Fondation d’Entreprise Ricard (exposition personnelle, 2010), au musée Minsheng de Shanghai (2011), à l’Anthology Film Archive (2011) et au MoMA de New York (2007 et 2004), à l’Atelier du Jeu de Paume (2006) ou encore à L’espace Croisé de Roubaix (exposition personnelle, 2004), ainsi que dans des festivals de cinéma, dont le FID Marseille (Grand Prix 2006), les festivals de Locarno, Rotterdam, Vancouver, Lisbonne.
Elles font notamment partie des collections du Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, du Musée National d’Art Moderne – Centre Pompidou et du Fonds National d’Art Contemporain.